Avansert strategisk innkjøp
London Business Training & Consulting
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
London, Det forente kongerike Storbritannia og Nord-Irland
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
3 uker
Tempo
Fulltid
Studieavgift
Be om info
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Be om info
Introduksjon
Oversikt
Å starte med innkjøp eller friske opp innkjøpsferdighetene dine etter en pause, betyr å sette seg inn i det "essensielle" i emnet. Dette kurset er ideelt for det formålet. Kurset undersøker hvordan bedriftsanskaffelser foregår – vanligvis på et konkurransedyktig grunnlag, men noen ganger ved å legge inn direkte ordre hos en leverandør. Kurset vil plukke opp fordeler og ulemper ved konkurransedyktige anskaffelser og ser på hvem som gjør hva og når de gjør det. Den vil også gå gjennom nøkkeltrinnene i anskaffelsesprosessen og undersøke eksempler på anskaffelsesdokumenter, for eksempel kraverklæringen (også kjent som arbeidsomfanget).
Procurement Excellence er mer enn bare å drive en prosess. Ferdigheter i å lede kolleger, potensielle leverandører og høyere ledelse er alle nødvendige. Men kanskje den viktigste ingrediensen er å utøve dømmekraft. Innkjøp innebærer å ta beslutninger, og det kan være vanskelig. En god innkjøpsleder må være i stand til å sette til side personlige preferanser for bestemte leverandører og operere transparent, men på en slik måte at organisasjonen han jobber for tar de riktige valgene. Disse valgene er basert på en riktig definisjon av behov og en vurdering av hvordan disse behovene kan dekkes og av hvem. Dette kurset utforsker disse problemstillingene grundig.
Ledelsen av selve innkjøpsfunksjonen – i motsetning til ledelsen av innkjøpsmedarbeidere hos entreprenører og leverandører – kan utgjøre forskjellen mellom å ha et rent administrativt, internt tjenesteleverandørteam som opererer i bakgrunnen, eller en strategisk viktig funksjon som kan være med på å forme suksessen til bedriften. Hvis anskaffelsessjefen er en leder på mellomrangen, kan det hende at han eller hun ikke har øret til administrerende direktør. Men hvis selskapet har en Chief Procurement Officer i "C Suite", som jobber sammen med sine jevnaldrende fra finans, drift og teknologi, så er det rimelig å anta at innkjøp blir sett på som nøkkelen til å levere bedriftsstrategien. Dette kurset ser på aspektene ved dets mest innflytelsesrike og verdiøkende.
Kurset inkluderer også stedsbesøk til organisasjoner som er relevante for kurset, slik at delegatene kan utvikle en forståelse av hvordan deres samtid fungerer i den virkelige verden.
Kurset vil avsluttes med en oppsummering av de viktigste læringspunktene, etterfulgt av en handlingsplanleggingsøvelse med sikte på å anvende den ervervede kunnskapen og ferdighetene umiddelbart etter at du kommer tilbake i jobb. Støtte etter kurset er også tilgjengelig i forhold til implementeringen av handlingsplanen din, inntil seks (6) måneder etter kurset er fullført.
Dagsorden
Grunnleggende om innkjøp
- Innkjøpsfunksjonens rolle
- Planlegging av materialbehov
- Offentlige anskaffelser og private anskaffelser sammenlignes
Globale innkjøpsprosesser
- Konkurransedyktige og ikke-konkurransedyktige innkjøp
- Bud- og anbudsdokumentasjon
- Administrere en åpen og transparent prosess
- Unngå feil som kan kansellere anskaffelsen
Innkjøp
- Skrive kraverklæringen / arbeidsomfanget
- Leverandørinnhenting
- Samarbeide med godkjente leverandører
- Prekvalifisering
- Høydepunkter ved anbudsevaluering
Side besøk
- Industribesøk til relevant organisasjon.
- Et innblikk i bedriftens interne arbeid.
- En mulighet til å lære gjennom samhandling med praktiserende fagfolk.
Innkjøps støtte til organisasjonen
- Grensesnittet mellom forsyningskjedestyring og innkjøp
- Konkurransedyktige anskaffelsesalternativer
- Definere forretningsbehov (innganger, utganger og resultater)
Evaluering av leverandører og deres bud
- Teknisk evaluering av bud-planlegging og gjennomføring
- Kommersiell evaluering av bud-planlegging og gjennomføring
- Bærekraftige anskaffelser
Forhandler om den beste avtalen
- Verktøy og teknikker for kontraktsforhandling
- Håndtere kontraktstildeling
- Håndtering av innsigelser fra tapende budgivere
Side besøk
- Industribesøk til relevant organisasjon.
- Et innblikk i bedriftens interne arbeid.
- En mulighet til å lære gjennom samhandling med praktiserende fagfolk.
Innkjøp og forretningsstrategi
- Utviklingsveien for innkjøp fra transaksjonell til verdikjedestyring
- Innkjøp Organisasjon, struktur og jobbfunksjoner
Håndtering av innkjøpsrisiko
- Hvilke risikoer bør innkjøp vurderes?
- En prosess for å identifisere, analysere og svare på prioriterte risikoer
- Viktige forsyningskjederisikoer – casestudie
- Hvordan håndtere risikoer som blir til virkelighet
Innkjøp – Resultatmåling og styring
- Fordeler med å måle ytelsen til anskaffelser
- Vurdere innkjøpseffektivitet og innkjøpseffektivitet
- KPIer for måling av ytelse
- Informasjonssystemer for innkjøp
Kursgjennomgang
- Oppsummering og oppsummering av sentrale læringsmål
- Handlingsplanlegging
Målgruppe
Dette kurset passer for:
- Innkjøpsansvarlige, analytikere og ledere.
- Kontraktsingeniører og analytikere.
- Mengdemålere
- Kommersielle rådgivere
- Medlemmer av innkjøpsteamet
- Daglige ledere
- Ledere med oppgave å administrere kontrakter.
- Kontraktsadministratorer
- Alle som ønsker å ha god forståelse for og involvering i innkjøpsaktiviteter.
Læringsutbytte
Etter å ha fullført dette kurset vil du ha:
- en utmerket forståelse av det vesentlige av anskaffelsesprosesser og begrunnelsen for å ta en tilnærming kontra en annen. Dette vil inkludere:
- velge den beste anskaffelsesstrategien for transaksjonen din, i offentlig eller privat sektor.
- skrive kraverklæringen/arbeidsomfanget.
- lære å tiltrekke potensielle leverandører, prekvalifisere dem for egnethet og foreta et valg.
- arbeider med tilbud og anbudsdokumentasjon.
- Vurdert «Hvordan ser gode anskaffelser ut».
- Forstått valgene av tilgjengelige anskaffelsesmetoder i en gitt situasjon.
- Lærte hvordan man gjennomfører en evaluering av forslag fra leverandører på en rettferdig og transparent måte.
- Øvde på forhandlingsevner.
- Forstått nøkkelproblemene rundt bærekraft i innkjøp.
- Lært om verdien innkjøp kan gi for å levere bedriftsstrategien.
- Vurdert hvordan man strukturerer innkjøpsfunksjonen, for å gjøre den største forskjellen innad i organisasjoner.
- Tilegnet kompetanse innen viktige innkjøpsaktiviteter, som verdikjedeanalyse, innkjøpsporteføljestyring og kategoristyring.
- Praktiserte teknikker i benchmarking av ytelsen til anskaffelsesteamet.
- Utviklet praktisk perspektiv inn i moderne arbeidspraksis innen ditt felt.
- Utarbeidet en handlingsplan som skal implementeres på arbeidsplassen din ved å bruke kunnskapen og ferdighetene som er tilegnet gjennom kurset.