Global Ecologies Studio Summer School

Generelt

Les mer om dette programmet på skolens hjemmeside

Programbeskrivelse

Global Ecologies Studio Summer School er et kombinert studio- og naturfagskurs som tilbys studenter som leter etter en mulighet til å utforske sin studiokunstpraksis mens de undersøker ulike konsepter som finnes i økologi og jordsystemer. Basert i Burren i Vest-Irland, gir dette kurset en unik opplevelsesmessig og observerbar beliggenhet for å utforske forhold mellom landskap og den sosiale sfæren.

Vi vil, med en kombinert vitenskap og kunstutøvelse, undersøke hvordan vår sosiale og jordøkologiske sameksistens og er sammenhengende. Vi vil undersøke hvordan menneskeskapte påvirkninger former store interaksjoner mellom klima, hav og biosfæren for å definere vårt felles miljø. Klassemøter vil omfatte seminarer om den vitenskapelige diskursen rundt økologisk tanke, samt diskusjoner om samtidskunstpraksis av fakultetet og besøkende irske kunstnere, og lokale eksperter fra The Burren. Flere ekskursjoner og utflukter i det lokale landskapet og de kulturelle omgivelsene vil være en viktig del av kurset. Miljø- og sosial rettferdighet, økologisk tanke og aktivisme vil være sentrale temaer.

Studentene kan tjene opptil seks studiepoeng ved vellykket fullføring av sommerskolen (3 studio, 3 naturfag) 200/300 nivå.

Evaluering vil være basert på følgende kriterier:

  • Kvalitet på deltakelse og aktivt engasjement.
  • Kvaliteten på primær og sekundær forskning inkludert journalføring, skissebøker, kreative innspill, prosjektplanlegging og oppløsning.

Deltakende studenter vil ha dedikert studioplass for å utforske sin egen kreative praksis som svar på konseptene som presenteres i klassen. Det forventes at studentene leser moderne økologisk teori, skriver, undersøker og artikulerer sine funn og ideer til klassen. Studentdeltakelse vil bli hentet fra en rekke kunst- og designinstitusjoner tilknyttet PALS-konsortiet, et program fra Association of Independent Colleges of Art & Design (AICAD). Studentene kan forutse en oppslukende, stimulerende og intellektuelt berikende opplevelse som fremmer kritisk dialog og internasjonal tilkobling mens de forfølger sin egen kunstneriske vekst.

Kurset blir undervist av Hugh Pocock og Emily Bosanquet.

Ireland’s Cliffs of Moher

Hugh Pocock

Født i New Zealand og oppvokst i USA, prøver Hugh Pococks arbeid å integrere dynamikken i naturlige og kulturelle fenomener. Pococks arbeid bor i rommet der det “naturlige” og det “teknologiske” er uatskillelig. Organiske materialer, som vann, luft, salt, tre og jord og prosessene for arbeid og industri er plattformene som Pococks arbeid er bygget på. Historien og metaforen om det menneskelige forholdet til naturressurser, tid og energi er blant problemene Pocock undersøker i sine skulpturer, installasjoner, forestillinger og videoer. I løpet av de siste to tiårene har han vist sitt arbeid i Los Angeles, San Francisco, New York, Santa Fe og Baltimore så vel som internasjonalt i det tidligere Sovjetunionen, Tyskland og Kina. Hans arbeider har blitt utstilt i gallerier og museer, inkludert Portikus Museum i Frankfurt, Tyskland, Wexner Museum, Santa Monica Museum of Art og Baltimore Museum of Art. Pococks verk er også bygget for ”ikke-kunst-steder” som private hjem, kinoer og gårder. Han mottok sin BFA fra San Francisco Art Institute og fullførte deretter sin MFA ved UCLA i New Genres.

Hugh Pocock er heltidsfakultet ved Maryland Institute College of Art og er meddirektør for MICAs nye Major “Ecosystems, Sustainability and Justice”.

Han har vært MICA PALS Fellow siden 2010.

Emily Bosanquet

Emily Bosanquet er en vitenskapspedagog som er interessert i tverrfaglig praksis som en måte å undersøke sammenhenger mellom naturfenomener, sosial og kulturell dynamikk og de politiske, juridiske og økonomiske institusjonene som organiserer livene våre. Bosanquet underviser ved Pacific Northwest College of Art (PNCA) hvor hun har publisert og presentert kunst- og vitenskapsmetoder. Hun underviser også i vitenskapelig vitenskap på tvers av ulike samfunn innen offentlig skole.

Bosanquet har jobbet som geolog og miljøforsker i Australia, Sørøst-Asia og USA. Hun studerte ved University of Edinburgh, Scotland, og har utdannelse fra University of California, Santa Barbara og Lewis & Clark College, Portland, Oregon. Bosanquet er grunnlegger av Art + Science Initiative ved PNCA og representant for Partnership for Academic Leadership in Sustainability. Hun har for tiden stillingen som prosjektdirektør for 2020 ACIAD / NOAA Fisheries Art & Science Fellowship i samarbeid med Independent Colleges of Art & Design og NOAA Fisheries.






Burren College of Art Summer School tilbyr et konsentrert individuelt sentrert kurs med fokusert og dedikert læring. Dette programmet ligger i den historisk rike og miljømessige unike konteksten til Burren i Vest-Irland, og er designet for å hjelpe studentene til å utvikle en sammenhengende kropp av visuelt arbeid. Programmet er åpent for kunstnere og kunststudenter, men kan også være av interesse for enkeltpersoner med kunnskap innen historie, arkeologi, antropologi, økologi eller miljøvitenskap. Kunstnerisk praksis og dens kreative metoder vil bli brukt som et middel til å undersøke tverrfaglige forbindelser mellom bestemte steder og de historiske, kulturelle, sosiale og miljømessige fortellingene som rammer dem. Studioprosjekter vil legge vekt på engasjement med tilordnede emner, med dedikert teknisk assistanse som passer til hvert studentnivå og konsentrasjon.

Art + Science: Hvorfor gjør begge deler?

Det som er unikt og berikende ved å ta et naturfagskurs i kombinasjon med en studiopraksis, er muligheten du har til å lage og svare på det vitenskapelige innholdet; transformere, oversette og situere vitenskapen i den kulturelle sfæren, og derved muliggjøre en annen type tilgang, avhør og respons. Når vi ser på de sosiale og økologiske bekymringene vi står overfor som et samfunn - tap av biologisk mangfold, vannmangel, klimaendringer, miljømessig og sosial rettferdighet - kan vi innlemme vitenskapelig undersøkelse ved siden av kreativ forskning, produksjon og samarbeid med forskere og samfunn for å fremme nye kritiske måter. å engasjere og konseptualisere bekymringene.

Global Ecologies Studio vil utvikle og informere kunstutøvelsen din, støtte deg når du blir en uavhengig kritisk tenker og produsent omgitt av en gruppe av internasjonale kunstnere, og kobler deg til regionale fagpersoner når du blir kjent med den nåværende økologiske diskursen. Du vil ha tilgang til fakultetet med omfattende erfaring i undervisning i kunsthøyskoler og med sterk profesjonell praksis, og bli nedsenket i den fascinerende kulturhistorien og den inspirerende og naturskjønne skjønnheten i Burren-landskapet.

Opptak

Som svar på den skiftende situasjonen knyttet til koronaviruspandemien, har vi omlagt årets Global Ecologies Studio Summer School til sommeren 2021, og aksepterer for øyeblikket søknader på rullerende basis til 29. januar 2021. Skulle det være noen begrensninger som kan forhindre studenter fra å reise til Irland før starten av programmet, kan vi utvide refusjonspolitikken for å kunne gi full refusjon opptil to uker før sommerskolen starter.

Søknader er invitert fra lavere kunststudenter, samt studenter, uavhengige kunstnere eller interesserte forskere fra tilgrensende felt innen humaniora og naturvitenskap.

For å få en følelse av hvem du er som kunstner og måtene du uttrykker ideer og konsepter skriftlig, som en del av søknadsprosessen ber vi om at det sendes inn til behandling:

  • 3-10 bilder av nyere arbeid
  • En skriftlig prøve fra en nylig lavere klasse. Dette kan være en lang eller kort form, skriftlig materiale som kan være en forskningsbasert eller mer personlig fortelling.
  • Intentment (en kort uttalelse på ca. 500 ord som skisserer hva du håper å oppnå fra din tid i Burren College of Art ).
  • transkripsjon
  • Ett anbefalingsbrev

Alt søknadsmateriell kan sendes online via AICAD SlideRoom-portalen.

Undervisning

Gebyret for 4-ukers programmet er € 4620 , som inkluderer undervisning, studio og bolig basert på tomannsrom i selvbetjent innkvartering.

Avbestillingsregler

All undervisning og gebyrer forfaller minst 4 uker før programmet starter. Burren College of Art aksepterer ingen forpliktelse til å refundere gebyr, eller deler av dette, etter denne datoen.

Sist oppdatert sep. 2020

Keystone-stipend

Se hvilke muligheter du kan få med et stipend fra oss

Om skolen

To be a hothouse for artists, led by artists – reflective and challenging; remote and connected; at the confluence of cultures.

To be a hothouse for artists, led by artists – reflective and challenging; remote and connected; at the confluence of cultures. Minimér