Read the Official Description

Kursbeskrivelse:

Seminaret består av kritisk lesing og tematisk og formelle analyse av latinamerikanske historier som best representerer mangfoldet av kjønn i XIX, XX og XXI århundre. På den ene siden vil vi utforske historien som en litterær genre i Latin-Amerika gjennom teori, teknikker og produksjon av såkalte "master av novellen" Quiroga, Cortazar, Borges, Rulfo, Donoso og García Márquez. På den annen side, analyserer vi historien i direkte forhold til den litterære tradisjonen, sosial kontekst, det historiske øyeblikket og spesifikk litteratur etter hvert forfatter og bevegelse. Vi vier spesiell oppmerksomhet, men ikke utelukkende, forfatterne av barokk og neo-barokk -Alejo cubanske Carpentier, Jose Lezama Lima, Reinaldo Arenas og Virgilio Piñera for denne generasjonen være et vendepunkt i latinamerikansk litteratur generelt. I tillegg vil vi dedikere den siste delen av kurset til studiet av noveller skrevet av kvinner Luisa Valenzuela, Cristina Peri Rossi og Zoé Valdés, blant annet for å vurdere begrepet -individual og sosial identitet og flere masker. Historiene vil bli kontaktet av en historisk og samfunnsmessig perspektiv stilistisk, estetiske og strukturelle -aspects teoretiske, tekniske, litterære og. I sin tur, i enkelte tilfeller, tilpasser vi teksten til skjermen for å åpne en dialog mellom litteratur og kino.

Mål:

Hovedmålet med dette kurset er å gi studentene den sosiale base, historisk ramme og relevant estetisk bevegelse for kritisk lesing av tekster. I tillegg til å trene dem i teknikker for tekstanalyse, sikter seminar for å stimulere produksjonen av personlige meninger og kommentarer for utvikling av kritisk tenkning.

Komponenter av endelig karakter:

  • Oppmøte og deltakelse i klassen 35%
  • muntlig presentasjon og ledelse 20%
  • Kreativitet (skriftlig og kommentarer) 10%
  • Avsluttende eksamen 35%

klasser:

Klassene har en teoretisk og praktisk tilnærming. I dem, vil kritiske perspektiver, teoretiske og analytiske historier, filmer og tildelte emner bli diskutert. Studenten er ansvarlig for den muntlige presentasjonen av dagen vil være ansvarlig for den sosio-historisk / estetisk innføring av faget / forfatter i spørsmålet og direkte utveksling av ideer. Diskusjonen og analyse av historiene og lese artikler og filmer tære utsikt eller klasse, vil ha ulike formater: foredrag, debatter, quiz, lesing guider og produksjon, søknad øvelser, etc. Nøkkelen til suksess for klassene er gruppen interaksjon, basert på de individuelle bidragene fra elevene, som vil lese materialet før du kommer til klassen å innlemme ideer, meninger, synspunkter og kommentarer for å berike lesing og analyse i hvert tilfelle. Metodikken vil være interaktiv, kommunikative, omfattende og kritisk, for å lette hovedsakelig aktiv elevmedvirkning.

lærer: Prof. Clara M. Albertengo, PhD

Program taught in:
Spanish (Argentina)

See 8 more programs offered by Pontificia Universidad Católica Argentina »

Dette kurset er Campus based
Startdato
Feb. 2019
Duration
1 semester
Heltid studier
Deadline
By locations
By date
Startdato
Feb. 2019
Sluttdato
Application deadline
Startdato
Feb. 2019
Sluttdato
Application deadline

Feb. 2019

Location
Application deadline
Sluttdato
Application deadline
Sluttdato