
Postgraduate i merkevaredesign
Barcelona, Spania
VARIGHET
1 Years
SPRÅK
Spansk
TEMPO
Fulltid
SØKNADSFRIST
Frist for å be om søknad
TIDLIGSTE STARTDATO
Oct 2025
STUDIEAVGIFT
EUR 5 200
STUDIEFORMAT
På universitetsområdet
Introduksjon
Postgraduate Course in Brand Design tilbyr teoretisk og praktisk opplæring slik at fremtidige merkevaredesignere kan tilegne seg et helhetlig syn på merkevarebygging og spesialisere seg i konseptualisering, opprettelse og design av merkevarer online og offline. Merkevarebygging omfatter ikke bare det visuelle aspektet, men også tenkning, forskning og evnen til å syntetisere og konseptualisere.
Studiet kombinerer strategi og forskning, kreativ tenkning, presentasjonsteknikk, visuell eksperimentering og grafisk design med fem praktiske workshops, der all tilegnet kunnskap skal brukes og bruk av typografi, bokstaver, farger, bilder, bevegelse, UX og UI vil utforskes i dybden.
Studenten skal lære å anvende kreative verktøy og teknikker som gjør at han/henne optimalt kan integreres i flerfaglige arbeidsteam. I den siste delen av hovedfagskurset vil studenten utvikle et sluttprosjekt der han/hun skal skape en ny global merkevare som kobles til behovene og bekymringene til de nye generasjonene.
Denne opplæringen er rettet mot nyutdannede, CFGS innen: visuell kunst, grafisk design, industriell design, markedsføring og reklame og fagfolk i sektoren uten spesifikke kvalifikasjoner som kan bevise yrkeserfaring og som ønsker å være nøkkelagenter i etableringen av merkevarene til framtid.
Opptak
Læreplan
Modul 1 - Merkevarebygging
I denne første modulen vil studentene få et helhetlig syn på hva merkevaredesign er, områdene det involverer, og nøkkelaspektene ved opprettelsen og ledelsen fra et design- og strategiperspektiv. Før de begynner å designe, vil de lære å forstå hva disiplinen merkevarebygging betyr og å vite hvordan de skal observere brukeren og konteksten.
- Merker, selskaper og virksomheten innen merkevaredesign.
- Forstå selskapet og merkevaren: Bedriftstypologier. Interessentkart. Strategi og mål. Merketypologier, posisjonering, merkehistorie, merkerevisjon.
- Observer brukeren og konteksten: Empatikart og brukerpersona. Reisekart og innsikt. Forbrukertrender. Konkurrentens benchmarks og referanser. Markeds- og tverrkategoritrender.
- Kreativ prosess for merkevaredesign.
- Etisk, bevisst og ansvarlig merkevare. Designerens rolle.
Modul 2 - Merkevarestrategi
I denne modulen skal studenten lære på en teoretisk og praktisk måte å forstå formålet med en merkevare, å jobbe med DNA og merkeideen og å kunne utvide det til et merkemanifest. I tillegg skal studenten lære de ulike typene merkearkitektur.
- Merkevare-DNA: misjon, visjon, verdier, merkeformål, attributter og personlighet, merkevarearketyper.
- Merkevareide: en metodikk for å lage merkeideen, kreativitetsverksted for ideen om kreative territorier, verktøy for konseptualisering og merkemanifestet.
- Merkearkitektur: typologier for merkevarearkitektur og scenarioskaping.
Modul 3 - Kreative verktøy og teknikker for merkevaredesign
Gjennom teoretiske og praktiske økter om de ulike kreative nøkkelverktøyene som er involvert i å bygge merkevarebygging, vil studentene lære å visualisere merkevare-DNA, konseptualisere en merkevare fra orienteringen og lære metodikken og prosessen for å lage merkenavn. I tillegg vil de bli fordypet i bokstaver designet spesielt for merkevaredesign.
- Merkevare-DNA-visualisering: Verktøy for å visualisere en merkevares immaterielle eiendeler
- Konseptualisering og visuell kreativitet: hvordan lage kraftige visuelle konsepter. Narrative strategier. Bildesyntese. Ekspressive ressurser.
- Bokstaver: hvordan jobbe med bokstaver i merkedesign. Former, konstruksjon og komposisjon.
- Navngivning: navnet, den verbale identiteten til merkevaren. Orientering om navn. Kreativ strategi, prosess og navngivningsteknikker. Navnevalg.
- Grafisk produksjon: Grafisk produksjonsprosess. Trykkteknikker. Forberedelse av endelig kunstverk for trykking. Modeller.
- Materialer og finish: typer underlag og finish, bestemmende faktorer for utskriftssystemer.
Modul 4: Verktøy og teknikker for effektive presentasjoner
Gjennom teoretiske og praktiske økter skal studentene fordype seg i spesifikke aspekter ved offentlige presentasjoner, og ta hensyn til mål, manus, historiefortelling og iscenesettelse. I tillegg vil studentene pragmatisk dekke hvordan man planlegger presentasjonsmateriell og et merkevarebudsjett, med tanke på alle faser av designprosessen.
- Presentasjoner av et merkevareprosjekt: mål, manus, historiefortelling og iscenesettelse.
- Personlig merkevarebygging: legitimasjon til merkevaredesigneren.
Modul 5 - Merkeidentitet Visuelt System og Art Direction
I denne modulen skal studentene fordype seg i hvert av de visuelle elementene – merkevare, typografi, farger, bilder, illustrasjon, ikoner, bevegelse, UX og UI – som er involvert i å lage merkesystemet. En kreativ og effektiv kunstretning vil kunne visualisere DNA og merkevareideen kraftfullt og unikt.
- Merke: logo, imagotype, isotype (symbol), isologo. Varianter.
- Art retning.
- Visuell stil.
- Typografi.
- Farge.
- Bilder.
- Illustrasjon.
- Ikoner.
- Bevegelse.
- UX, UI.
Modul 6 - Merkevareopplevelse
I denne opplæringsblokken skal studenten lære å planlegge, utvide og standardisere utformingen av et visuelt merkesystem på de ulike kontaktpunktene med mennesker: merkevarekommunikasjon i media og digitale medier, nettsider, apper, arrangementer, rom, ansatte, produkter , tjenester, emballasje osv.
Emner utforsket i spesialiserte workshops:
- Evaluering av merkevarekontaktpunkter.
- Utvikling og planlegging av merkevareutvidelse.
- Merkeutvidelsesdesign på tvers av alle berøringspunkter.
- Oppretting og implementering av merkehåndboken.
Modul 7 - Praktiske verksteder
Det vil være 5 spesifikke workshops fra briefing til den kreative løsningen på 5 ulike områder. Hver av workshopene vil ta utgangspunkt i en annen sektor for å utvikle prosjektet. I løpet av workshopene vil studenten forstå ulike konkurransemiljøer og vil være i stand til å anvende metodikkene, verktøyene og kunnskapen som er tilegnet under forskerkurset for å konsolidere dem praktisk og eksperimentelt.
Fokusområder som utvikles i de spesifikke verkstedene:
- Stort firmamerke – merkevaredesign.
- Småbedriftsmerke.
- Merkevare for innovasjon – digitalt produkt.
- Merke med skrift.
- Merkevare i bevegelse, sosial merkevare – TFP
Avsluttende avgangsprosjekt
Til slutt vil hver student utvikle et endelig postgraduate-prosjekt som vil fordype seg i strategien, konseptualiseringen og designen til en innovativ merkevare for å skape en positiv innvirkning på samfunnet. Metodikken og den kreative prosessen undervist under Postgraduate in Brand Design vil bli fulgt og vil bli forsvart foran et panel. Studenten skal sammen med veileder velge utgangspunktet for prosjektet som skal utvikles senere.
- TFP-struktur.
- Gruppe- og individuell oppfølgingsveiledning.
Program undervisningsavgift
Karrieremuligheter
Dette postgraduate kurset tar sikte på å trene studentene for et arbeidsmarked der det er viktig å forstå merkevareskaping fra et bredt perspektiv. Merker er ikke statiske; vi trenger designere som vet hvordan de skal lytte, se, iterere, teste og skape en merkevare i konstant utvikling.
- Merkevarebyråer.
- Bedrifter som administrerer merkevarer og produkter og/eller har internalisert designen deres, enten de er produksjons- eller distribusjonsselskaper.
- Innovasjons- og digital transformasjonsbedrifter.
- Digital markedsføring, webdesign og app-byråer.
- Studier med kreative team.
- Kommunikasjonsbyråer.