
Postgraduate i Motion 3D
Barcelona, Spania
VARIGHET
1 Years
SPRÅK
Spansk
TEMPO
Fulltid
SØKNADSFRIST
Frist for å be om søknad
TIDLIGSTE STARTDATO
Oct 2025
STUDIEAVGIFT
EUR 4 990
STUDIEFORMAT
På universitetsområdet
Introduksjon
Tradisjonell fortelling og filmskaping står overfor spennende utfordringer med å tenke fra nye paradigmer, fra lineær til ikke-lineær fortelling og fra skjerm til multiskjerm og rom.
Beherskelse av 3D-verktøy og -teknikker, og kunnskap om medier og støtte er avgjørende, men det er også å utvikle analytiske ferdigheter, idealisering og formalisering, og forstå konteksten for å omsette budskap til minneverdige opplevelser og gjennomføre prosjekter der utførelsen skinner med sitt lys.
Med en eminent praktisk tilnærming (øvelser og prosjekter utføres under veiledning av spesialiserte professorer), bruker Postgraduate Degree in Motion 3D prosjektmetodologier som Design Thinking og Agile Development, i tillegg til profesjonell ledelse og produksjonsressurser og prosesser.
Programmet er delt inn i seks moduler som foregår i workshops, teknologiklasser og audiovisuelle kulturøkter; og avsluttes med et avsluttende hovedfagsprosjekt som presenteres for et panel.
Dette hovedfagskurset er rettet mot nyutdannede innen design, audiovisuell kommunikasjon, film, reklame og/eller kunst, og fagfolk uten spesifikke kvalifikasjoner som kan bevise erfaring innen noen av disse feltene.
Opptak
Læreplan
Modul 1 – Teknologier
Denne modulen fokuserer på og utvikler kunnskap og håndtering av 3D-modellerings- og animasjonsverktøy – Cinema 4D – og fordyper bruk og mestring av digital redigering og komposisjon som en grunnleggende støtte for konstruksjonen av fortellingen og den audiovisuelle opplevelsen.
- Driftsbaser.
- Modellering og animasjon.
- Teksturering og gjengivelse.
- Integrasjon i digital komposisjon.
- Design og oppløsning av produksjonsprosessen.
- Dypere bruk av verktøyet og avanserte ressurser.
Modul 2 – Audiovisuell kultur
Denne modulen undersøker hovedreferansene til moderne audiovisuell kultur fra det nye digitale rommet, analyserer stiler og trender og anvendelsen av 3D-bevegelse i utviklingen av nye prosjekter.
- On-demand innhold kontra tradisjonell kino/TV.
- Fra lineær fortelling til meldingsfragmentering.
- Nye XR-oppslukende teknologier: AR / VR / MR.
- AI som informasjonssøkemotor og innholdsgenerator.
Modul 3 – Animasjonsverksted
Basert på analysen av de grunnleggende konseptene for animasjon, er hovedmålet med denne workshopen å jobbe med å lage og utvikle et stop-motion-stykke, som vil bidra til å øke bevisstheten om både rom og lys i tre dimensjoner, samt grunnlaget for animasjon.
- Grunnleggende prinsipper for animasjon.
- Referanser og ressurser.
- Oppretting og utvikling av et animert grafisk forslag som legger vekt på bruk og mestring av stop-motion-animasjon.
- Prosjektmetodikk og produksjonsprosess.
Modul 4 – Typografiverksted i rom/tid
En workshop for å lære om referansefontene i det audiovisuelle feltet og deres oppførsel i rom/tid, analysere referanser og stiler gjennom verk og applikasjoner for multiskjerm.
- Typografi som et element i kommunikasjon. Grunnleggende og hovedeksempler og trender. Uttrykksmuligheter.
- Typografi på skjermen. Referanser, eksempler, atferd og begrensninger.
- Typografi på skjermen: Funksjonelle og emosjonelle aspekter
- Kinetisk typografi: Den typografiske fortellingen i media
- Bruk av bevegelsesgrafikk i typografisk design.
- Oppretting og utvikling av et animert grafisk forslag med vekt på bruk og mestring av typografi i rom/tid.
- Prosjektmetodikk og produksjonsprosess.
Modul 5 – Kommunikasjonsverksted
- Målet med denne workshopen er å analysere grunnlaget for kommunikasjon og audiovisuell promotering av et merke og å trene i bruk og mestring av representasjonskoder og deres anvendelse gjennom 3D-animerte grafikkøvelser.
- Grunnleggende prinsipper for audiovisuell identitet.
- Representasjonsressurser og narrative strukturer.
- Rytme og redigering.
- Oppretting og utvikling av et animert grafisk identitetsforslag som legger vekt på bruk og mestring av visuelle og lydmetaforer,
- Prosjektmetodikk og produksjonsprosess.
Modul 6 - Opprettings- og produksjonsteknikker
Denne modulen har et dobbeltmål. På den ene siden den fantasifulle konstruksjonen av en attraktiv og overbevisende diskurs for utvikling av et stykke personlig skapelse. Og på den andre, løsning av problemene med ekte bildeproduksjon på settet og dets digitale integrasjon ved hjelp av 2D- og 3D-representasjon, og chroma er et teknisk krav. Dermed inkluderer den to workshops: CV Abstraksjon og Kamera / Lys.
- CV Abstraksjonsverksted: Dette er en grunnleggende praktisk workshop, men som en forsterkning til utviklingen av øvelsen vil referanser og teoretisk innhold bli analysert.
- Kamera/lysverksted: Hovedmålet med denne workshopen er å lære det grunnleggende om kinematografisk språk – fra opptak til sekvens – de grunnleggende prinsippene for belysning og bruk av et videokamera.
Modul 7 - Avsluttende forskerprosjekt
Program undervisningsavgift
Karrieremuligheter
- Audiovisuelle produsenter av film, TV og nye formater.
- Kreative studioer og reklamebyråer.
- Bedrifter og institusjoner med egne audiovisuelle produksjonsavdelinger.