
Utdannet i bevegelsesdesign
Barcelona, Spania
VARIGHET
1 Years
SPRÅK
Spansk
TEMPO
Fulltid
SØKNADSFRIST
Frist for å be om søknad
TIDLIGSTE STARTDATO
Oct 2025
STUDIEAVGIFT
EUR 4 990
STUDIEFORMAT
På universitetsområdet
Introduksjon
Animert grafikk er til stede i en mengde medier og formater, fra studiepoeng fra serier, filmer eller videospill, via musikkvideoer, kartlegginger og videokreasjoner, til nyheter, memer og en rekke innhold på sosiale nettverk eller strømmeplattformer.
Hvorfor er det så tiltalende? På grunn av dens effektivitet og dens evne til å imponere. Strømmen av bevegelige bilder, sammen med passende lyddesign, skaper en unik sammenheng, en nesten hypnotisk atmosfære.
Designere må være flytende i verktøyene, kjenne media og mestre språket og audiovisuelle ressurser i tillegg til å være flytende i verktøyene for å lykkes i kontakt med det 21. århundres krevende brukere, som er ivrige etter nye forslag og innhold.
Med en eminent praktisk tilnærming (øvelser og prosjekter utføres under veiledning av spesialiserte professorer), bruker Postgraduate Degree in Motion Design prosjektmetodologier som Design Thinking og Agile Development, i tillegg til profesjonell ledelse og produksjonsressurser og prosesser.
Programmet er delt inn i seks moduler som foregår i workshops, teknologiklasser og audiovisuelle kulturøkter og avsluttes med et avsluttende doktorgradsprosjekt som presenteres for et panel av fagfolk fra sektoren. Workshopene er rom der det gjennomføres praktiske øvelser om ulike spesifikke emner, som metafor, fortelling og lyd, som har som mål å gradvis legge sammen alle ferdighetene som er nødvendige for å oppnå et godt sluttresultat.
Dette hovedfagskurset er rettet mot nyutdannede innen design, audiovisuell kommunikasjon, film, reklame og/eller kunst, og fagfolk uten spesifikke kvalifikasjoner som kan bevise erfaring innen noen av disse feltene.
Opptak
Læreplan
Modul 1 – Teknologier
I kursets første modul utvikles og utdypes kunnskap og håndtering av komposisjons- og redigeringsverktøy – After Effects og Final Cut, opplæring i bruk og mestring av disse som en grunnleggende støtte for konstruksjonen av den audiovisuelle fortellingen.
- Driftsbaser.
- Ta opp, rediger og eksporter formater.
- Komposisjon og animasjon av tekster, bilder og effekter.
- Integrasjon av bilde og lyd.
- Design og oppløsning av produksjonsprosessen.
- Utdype bruken av avanserte verktøy og ressurser.
Modul 2 – Audiovisuell kultur
Denne modulen analyserer hovedreferansene til audiovisuell kultur: fra generelle presedenser i samtidskunstens historie til spesifikke referanser innen design, film, TV og nye medier, analyserer stiler og trender og deres anvendelse i utviklingen av prosjekter.
- Fra papir til skjerm: Fra avantgarde til Saúl-bass.
- Kredittene: film, TV og nye formater.
- Grunnleggende prinsipper for typografi på skjermen.
- Klassisk audiovisuelt språk og nye XR-oppslukende fortellinger: AR / VR / MR.
- AI som informasjonssøkemotor og innholdsgenerator.
Modul 3 – Metaforverksted
Hovedmålet med denne workshopen er å lære om og analysere ulike metaforiske figurer, og å trene i deres bruk og mestring som en narrativ og representasjonsressurs i animerte grafiske øvelser.
- Metafor i kunst- og kommunikasjonshistorien.
- Plastiske og narrative ressurser: metaforer og visuelle triks.
- Oppretting og utvikling av et animert grafisk forslag som legger vekt på bruk og mestring av metafor.
- Prosjektmetodikk og produksjonsprosess.
Modul 4 – Fortellingsverksted
Målet med denne blokken er å analysere ulike fortellerstiler og trene i bruk og mestring av deres strukturer, samt i deres anvendelse gjennom animerte grafiske øvelser.
- Grunnleggende prinsipper for audiovisuell fortelling.
- Narrative ressurser og strukturer.
- Rytme og redigering.
- Oppretting og utvikling av et animert grafisk forslag som legger vekt på bruk og mestring av den narrative strukturen.
- Prosjektmetodikk og produksjonsprosess.
Modul 5 – Lydverksted
Denne workshopen vil utdype vår kunnskap om lyd, og vi vil trene oss i bruk og mestring av dens komponenter – musikk, voiceovers og effekter – som en vesentlig del av konstruksjonen av audiovisuell fortelling.
- Hva er lyd og hvordan uttrykkes den i rom-tid?
- Lyd i fortellingen: forholdet mellom signifier og mening.
- Lydsporet: musikk, voiceovers og effekter.
- Tekniske ressurser: mikrofoner, miksebord og effektrom.
- Oppretting og utvikling av et animert grafisk forslag som legger vekt på bruk og mestring av lyd.
- Prosjektmetodikk og produksjonsprosess.
Modul 6 – Avsluttende forskerprosjekt
Som et avsluttende postgraduate-prosjekt, og basert på forespørsel fra en "gjesteklient" - en bedrift eller samarbeidende enhet - utvikles et prosjekt som, som en reell oppgave, tar sikte på å konfrontere studenten med en prosess med profesjonell skapelse og produksjon. Dette utføres etter den iterative designmodellen for å oppnå reelle konklusjoner og resultater som oppnår de fastsatte målene.
Utviklingsfaser
- Etterforskning.
- Definisjon.
- Ideasjon.
- Formalisering.
- Kommunikasjon.
Program undervisningsavgift
Karrieremuligheter
- Audiovisuelle produsenter av film, TV og nye formater.
- Kreative studioer og reklamebyråer.
- Bedrifter og institusjoner med egne audiovisuelle produksjonsavdelinger.