
Utdannet i digital illustrasjon og nye medier
Barcelona, Spania
VARIGHET
1 Years
SPRÅK
Spansk
TEMPO
Fulltid
SØKNADSFRIST
Frist for å be om søknad
TIDLIGSTE STARTDATO
Oct 2025
STUDIEAVGIFT
EUR 4 900
STUDIEFORMAT
På universitetsområdet
Introduksjon
Evolusjonen og stadige endringer i informasjons- og kommunikasjonsteknologier gir opphav til nye atferdsvaner, forbruksvaner og interaksjon med produkter. I denne sammenheng er illustrasjon posisjonert som et viktig strategisk element i strukturen for formidling og promotering av prosjekter.
Hovedfagsprogrammet omhandler illustrasjon skapt og brukt i et moderne og teknologisk miljø, og trener fagpersoner med strategiske ferdigheter for å etablere dynamiske visuelle kommunikasjonsprosesser.
Læreplanen er rettet mot behovene til entreprenørielle fagfolk i digitale illustrasjonsprosjekter, og tar for seg planlegging, utvikling, teknikk og ressursmetodologier. Programmet er delt inn i åtte moduler som inkluderer digitale verktøy, kreativitet og praktiske anvendelser, og avsluttes med et sluttprosjekt som presenteres for en jury.
Prosjektene som gjennomføres gjennom hovedfagsstudiet følger digitale produksjonsmetoder og medier, der stiler og trender er definert som svarer til behovene til dette eksponentielle markedet.
Opptak
Læreplan
Modul 1 - Grafisk redigering
Fra og med design og utvikling av et redaksjonelt omslag på nett, vil teknisk innhold bli introdusert rundt de viktigste redigeringsprogrammene. Målet er å tilegne seg de nødvendige grunnlagene i planlegging og ledelse for riktig bruk av verktøy og forhold mellom formater: vektorgrafikk, sporing og layout.
Modulen gir praktisk grunnlag for riktig utvikling av øvelsene foreslått av hovedfagskurset, samt anvendelse av de viktigste grafiske redigeringsprogrammene (Illustrator, Photoshop og InDesign).
- Oppretting og modifikasjon fra en analog original.
- Fargeapplikasjonsverktøy.
- Layout, typografisk design og animasjon.
- Tilpasning av interaktiv design til nettbrett og smarttelefoner.
- Tilpasning av bildet til emballasje (Mockup).
Modul 2 – Grunnleggende og applikasjoner
Innholdet i denne modulen dekker media og plattformer for bruk av illustrasjon og grafisk produksjon. Kunnskap om disse mediene er et viktig utgangspunkt for fremtidig salgsfremmende planlegging og prosjektdesign om individuelle mål. Medieanalyse vil også fungere som en introduksjon til studiet av multimedieelementer, hvor teknikker knyttet til interaksjon, animasjon og andre ressurser vil bli presentert.
- Tilpasning av manuell illustrasjon til digital illustrasjon.
- Lage animerte skisser.
- Design av interaktive produkter, grensesnitt og brukervennlighet.
- Sprites, Texture Atlas, Frame by Frame og andre formater for utvikling av digitale applikasjoner.
- Interaksjons- og animasjonsverktøy for videospill og apper.
Modul 3 - Konseptualisering
Gjennom en rekke øvelser og presentasjoner av innhold vil visuelle kommunikasjonsstrategier og ressurser utvikles. Hovedmålet er å tilegne seg ferdigheter i prosessene for kreativitet og meldingsoverføring.
Modulen presenteres i form av en workshop rettet mot konseptuell utvikling der individuelle, kulturelle og sosiale erfaringer involveres. Praksisen og det teoretiske innholdet som benyttes under forskerutdanningen gir et viktig grunnlag for gjennomføring og utvikling av fremtidige forslag og hjelper studenten til å bli kjent med vanlige prosesser innen kunstnerisk og reklamespråk.
- Bildeteori.
- Visuelle ressurser og representasjonsmåter.
- Plastisk betydning.
- Ikonisk skapelse.
- Konseptualisering og persepsjon.
- Formell og konseptuell syntese.
Modul 4 - Illustrasjon i ebøker
Bildet som en visuell representasjon av en tekst eller konsept er til stede i nesten alle prosjekter der illustrasjon er involvert. Gjennom å lage illustrasjoner vil de metodiske prosessene for overføring av meldinger og deres tilpasning til språk i henhold til ulike målgrupper bli studert. Samtidig, og etter en detaljert studie av formatene, skal det jobbes med de tekniske prosedyrene for å tilpasse animerte illustrasjoner til elektroniske enheter.
- Metoder i planlegging av grafiske produksjonsprosesser.
- Bildeapplikasjonsformater og støtter.
- Forslag til passende illustrasjoner til e-bøker.
- Analyse av stiler, sjangre og formidlingskanaler.
- Utvikling og oppretting av elementer og karakterer.
- Tilpasning av illustrasjonen til digitale formater.
- Filformater og applikasjon.
Modul 5 - Kunstig intelligens, utvidede virkeligheter og Web3
Gjennom innhold og øvelser omhandler denne modulen studiet og anvendelsen av nye teknologier som gir forskjellsverdi og konkurransefortrinn til illustrasjonsprosjektene våre. Utvidede teknologier (virtuell virkelighet, utvidet virkelighet og blandet virkelighet), Web3 og kunstig intelligens.
- Extended Realities som nye plattformer for innholdsskaping og visualisering
- Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) og Mixed Reality (MR)
- Utforsker opprettelsen av spesifikt innhold for Extended Realities
- Web3 og Blockchain: Deres nåværende og fremtidige bruk i illustrasjonsverdenen
- Kunstig intelligens (AI): Definisjon, opprinnelse, evolusjon og bruk
- Anvendelse av kunstig intelligens i illustrasjonsprosjekter
Modul 6 - Transmedia Communication
Fra forslaget til en kampanjekampanje vil noen av trendene og verktøyene som brukes i digital markedsføring analyseres, samt betydningen av innhold og interaksjonen til den potensielle brukeren, som vanligvis er avgjørende komponenter for riktig formidling. Transmedia storytelling er en av de mest brukte strategiene i reklame brukt på nye medier. I løpet av modulen vil det bli utført praktisk arbeid i flere formater for å utvikle et prosjekt som studerer planprosesser og tekniske applikasjoner.
- Transmediale fortellinger.
- Planlegging og gjennomførbarhet av grafiske kampanjer.
- Strategier og ressurser for utvikling av salgsfremmende kampanjer.
- Narrativ utvikling i salgsfremmende kampanjer.
- Multiplattform og crossmedia.
- Transmedial kreativitet og medieplanlegging.
- Analyse og bruk av samhandlingsressurser.
- Anvendelse av multimediaelementer.
Modul 7 - Illustrasjon brukt på produktet
Bilde er en nøkkelkomponent i merkevarebygging, og spiller en rolle i å tiltrekke seg et spesifikt publikum samtidig som det definerer aspekter ved persepsjon og interaksjon med produktet. For anvendelsen vil aspekter knyttet til funksjonalitet, identitet, media, innovasjon og differensiering bli studert. Basert på spesifikke og individuelle mål, analyserer modulen tilpasningsevnen og integrasjonen av digital illustrasjon brukt på produktet.
- Forslag til illustrasjoner brukt på produktet.
- Opprette en kapselsamling.
- Anvendelse til industriell design.
- Studie og tilpasning av bildet til produktet.
- Ressurser og produksjonsteknikker.
Modul 8 - Prosjektmetodikk, TFP-utvikling
Denne modulen tar for seg profesjonell forfremmelse og veiledning, og tar hensyn til planleggingsprosessene for metoder og strategier. Hovedmålet er å utforme et selvpromoteringsforslag, som tar hensyn til de ulike delene som gir metodisk støtte til prosjektet ved å formulere generelle og spesifikke mål, fra forsknings- og analyseprosessen til anvendelse og presentasjon. Innholdet i denne modulen brukes til utviklingen av det endelige postgraduate-prosjektet.
- Prosjektplanlegging og ledelse.
- Markedsføringsstrategier.
- Innhenting av ressurser.
- Utvalg av innhold.
- Bygging, planlegging, beskrivelse og utstilling.
- Analyse av formidlings- og promoteringskanaler.
Program undervisningsavgift
Karrieremuligheter
- Illustrasjon brukt på digitale medier.
- Illustrasjon brukt på produktet.
- Reklame illustrasjon.
- Bedriftsillustrasjon.
- Illustrasjon i pressen.
- Art direction i digitale utgaver.
- Digital kommunikasjon prosjektledelse.
- Ledelse av multimedia promoteringsprosjekter.