
Diplom in
6. år - Post Diploma ISBA - Institut Supérieur des Beaux Arts de Besançon

Stipend
Introduksjon
Post-diplomet fra Bourgogne Franche-Comté-plattformen er et år med refleksjon, eksperimentering og arbeid. Hensikten er å realisere unik produksjon, stille spørsmål ved status og distribusjonsbetingelser. Denne produksjonen vil bli verdsatt for å bringe kunstnerens forskning og arbeid nærmere det nye publikummet. Post-diplomet vil føre til et skolediplom og en offentlig presentasjon for kunstfagfolk.
Programmet er designet for unge kunstnere som ønsker å stille spørsmål ved gjeldende modeller for kunstproduksjon og formidling. I løpet av opplæringen lager studentene hovedsakelig en serie stykker og en avhandling parallelt. Å fokusere på utstillingsspørsmålet, som ikke kommer raskt over når du slutter på skolen, kan hindre andre former for skapelse som er mer egnet for alternativ distribusjon og mer i tråd med dagens samfunn.
Dette studieprogrammet foreslår å revurdere presentasjonsmodellene for verk som ofte er arvet fra 1800-tallet. Kunstnerens arbeid skal ikke forhindres av institusjonell konservatisme eller ondskapen ved kunstig skaperverk. Dermed tar dette Post-Master-året sikte på å støtte hver deltaker i en refleksjon over produksjonen av kunst, dens rolle i samfunnet og formidlingen utenfor det vanlige utstillingsområdet. Det er forankret i et sosialt perspektiv orientert mot refleksjon, overføring og deling.
Hvis det ikke blir pålagt noe tema, vil spørsmålene om grenser - ekte og fantasert -, sosialt engasjement, etikk, politikk, nomadisme, kulturer, språk og overføring adresseres mot nasjonalistiske visjoner og sekter. POST BC-programmet er formulert rundt invitasjonen til kunstnere, teoretikere og kunstpersoner, og vil gi den metodikken og refleksjonen som er nødvendig for å forfølge forskningsarbeid og formidling / overføring utenfor tradisjonelle kunstkanaler.
Fremgangsmåte:
Programmet består av 5 ukers arbeid og oppslukende refleksjon flere steder og land, med hver gang en eller flere lokale gjester. Det tilbyr også en profesjonaliserende opplevelse i Frankrike eller en praksisplass i en kunstnerisk struktur knyttet til prosjektet, et oppdrag eller jakten på en modul i en partnerskole i utlandet. Til slutt består den av å gjøre workshoptid tilgjengelig, noe som gjør det mulig å bruke de tre skolers ressurser, både tekniske og menneskelige.
- 5 økter på 5 dager med for hvert møte med kunstnere eller teoretikere (oktober, november, desember, mai og juni)
- 3 måneders mobilitet fra januar til april (praksis, erfaring eller Erasmus +)
- produksjonstid i workshopene til de tre skolene (defineres i henhold til prosjekter og spesifikasjoner)