Liberal Arts Restoring a Lost Tradition
Zaytuna College
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Berkeley, USA
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
Be om info
Tempo
Be om info
Studieavgift
Be om info
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Sep 2024
Stipend
Utforsk stipendmuligheter for å finansiere studiene dine
Introduksjon
På Zaytuna College har vi lagt opp til å gjøre vårt beste for å gjenopprette den bredbaserte, helhetlige tradisjonen for det som i Vesten ble kalt liberal arts, og i den muslimske sivilisasjonen var det kjent som omfattende studier (al-dirāsāt al-jāmi ¢ ah), som fører til at man blir adib, som tilnærmer seg det engelske konseptet om den erudittiske mannen.
De gamle forstod verden ikke som materie uten formål, men gjennom matrisen av fire årsaker - materiell, effektiv, formell og endelig - som satte formål på det høyeste nivået av etterforskning. Dette er linsen vi kan se muslimske anstrengelser for å gjenopprette denne tapte tradisjonen, med utgangspunkt i den endelige årsaken, som svarer på spørsmålet "Hva er formålet med utdannelse?" Hensikten med utdanning fra et islamsk perspektiv - og for Zaytuna College - er å hjelpe studenter i deres egen jakt og oppdagelse av sannheten. Den islamske epistemologiske rammen forblir forankret i de tre tankelovene: identitetsloven, loven om den ekskluderte midten og loven om ikke-motsigelse. Studentene lærer dette tidlig. I den viktigste teologiske trosbekjennelsen i islamsk historie skriver Nasafiyyah, skrevet i Sentral-Asia i det tolvte århundre, Imam al-Nasafī og hans kommentator Imam Taftāzānī,
"Sannhetens folk hevder at virkeligheten er en dom som samsvarer med det faktiske faktum. Den brukes i generell forstand på proposisjoner, trosartikler, religioner og forskjellige praksisskoler med henvisning til deres inkludering av virkeligheten. Dens motsatte er uvirkelig, men når det gjelder begrepet sannhet, brukes det spesielt på proposisjoner, det motsatte er løgn. Det skillet som kan skilles mellom disse to par kontraster er at korrespondansen blir sett fra synspunktet av det faktiske faktum, og når det gjelder sannhet, fra synspunktet til dommen. Og betydningen av uttrykket "sannheten i en dom" er samsvaret mellom dommen og det faktiske faktum, og betydningen av uttrykket "den en doms virkelighet "er samsvaret mellom det faktiske faktum og dommen. Og den virkelige essensen av en ting og dens kviditet er den som utgjør identiteten til en ting, som eksemplifisert ved anvendelsen av begrepet" alt dyr ”til mennesket.”
Muslimer er forpliktet i den normative tradisjonen til en moderat realisme, ikke ulik den katolske tradisjonen. En ubestridelig mystisk dimensjon eksisterer ved siden av denne tilnærmingen som har stor innflytelse på tradisjonen, men som er analog med newtonsk og kvantefysikk; mens de fremstår som gjensidig utelukkende, opererer de likevel på forskjellige plan, noe den islamske tradisjonen omtalte som varierende grader av eksistens (marātib al-wujūd). Muslimer tror at sannheten kan bli funnet, støttet av fornuft, og faktisk realiseres i en hellig sjel. Disse tre grader av eksistens er kjent som kunnskap om sikkerhet (¢ ilm al-yaqīn), sannhet om sikkerhet (ĥaqq al-yaqīn), og til slutt essensen av sikkerhet (¢ ayn al-yaqīn). Al-Ghazali sammenligner trinnene med å høre ild, se ilden og bli brent av ilden. Ved siden av denne jakten på en oppdagelig sannhet, må utdannelse innprente fallibilisme, ideen om at jeg tror jeg har rett etter min mening, men jeg kan ta feil. Derfor har intellektuell ydmykhet en sentral posisjon i hierarkiet av dyder. Imam al-Junayd hevdet faktisk at det var menneskets første forpliktelse, da kunnskap var uoppnåelig uten den.
English Language Requirements
Sertifiser dine engelskkunnskaper med Duolingo English Test! DET er en praktisk, rask og rimelig online engelsktest akseptert av over 4000 universiteter (som dette) rundt om i verden.
Om skolen
Spørsmål
Lignende kurs
Islam in Contemporary Britain
- Cardiff, Det forente kongerike Storbritannia og Nord-Irland