Keystone logo
Charles University Faculty of Education

Charles University Faculty of Education

Charles University Faculty of Education

Introduksjon

Det utdanningsvitenskapelige fakultet er et av sytten fakulteter tilknyttet under paraplyen ved Charles University i Praha. Hovedmålet er å lære opp lærere og annet pedagogisk personell for alle typer skoler og skolesystemer, på ulike studienivåer (bachelor og master) og former. Mens fem andre fakulteter ved Charles University også er offisielt kvalifisert til å utdanne lærere, er det utdanningsfakultetet som er unikt, spennet og kompleksiteten i dets utdanningsfokus. Fakultetet tilbyr før- og etterutdannet lærerutdanning på universitetsnivå innen følgende felt: Humaniora, samfunnsvitenskap, kunstutdanning, kroppsøving, matematikk og naturvitenskap.

Fakultetet utdanner for tiden rundt 4200 studenter i både BA- og MA -studieprogrammer, pluss nesten 10 000 studenter undervist i et bredt spekter av kombinerte studieformer, hovedsakelig som en del av profesjonell lærerutvikling.

Fakultetet er også åpnet for undervisende utenlandske studenter som kan melde seg på programmer undervist på engelsk. Fakultetet deltar i det internasjonale Erasmus Mundus-programmet med sikte på å legge til rette for student og lærer mobilitet.

BA og MA studieprogrammer

I 2006 vedtok fakultetet ECTS -kredittsystemet som er anerkjent i alle EU -land og dermed muliggjør lettere studentmobilitet innen EU.

Studenten ved Det pedagogiske fakultet studerer vanligvis en kombinasjon av to fag.

Bachelorstudier

Det 3-årige BA-studiet tar sikte på å gi studentene betydelig kunnskap om de to valgte emnene, men det utgjør ikke en undervisningsgrad-BA-kandidatene er ikke offisielt kvalifiserte til å undervise. Det er derfor strukturen til obligatoriske og valgfrie kurs som tilbys innenfor programmet er skreddersydd på en måte som bygger opp den faglige kompetansen i de valgte fagene i stedet for studentenes pedagogiske ferdigheter og undervisningskompetanse. BA -pensum inkluderer følgelig bare noen få kurs i pedagogiske og psykologiske disipliner. Imidlertid inkluderer pensum også en obligatorisk motiverende undervisningspraksis som skal hjelpe studentene til å bestemme om de vil fortsette i oppfølgings MA-studiet for å tjene en lærergrad.

Masterstudier

Nyutdannede ved det 2-årige oppfølgingsprogrammet MA vil ha tilegnet seg betydelig kompetanse på det faglige området dekket av de to kjernefagene de ønsker, og i tillegg til dette vil de også ha utviklet sine pedagogiske, psykologiske og didaktiske ferdigheter, avgjørende for ethvert læreryrke. Bortsett fra obligatoriske og valgfrie kurs som søker å befeste studentenes faglige ekspertise, inkluderer MA-pensumet også spesielt skreddersydde didaktiske kurs og en fullverdig studentundervisning, som alle er integrert i et organisk og sammenkoblet system. Nyutdannede ved oppfølgings-MA-studiet er fullt kvalifisert til å undervise ved høyere barneskoler og ungdomsskoler.

Historie

Utdanningsfakultetet ved Charles University i Praha ble grunnlagt i november 1946, basert på et av de første presidentdekretene som ble vedtatt etter reetablering av den uavhengige staten Tsjekkoslovakia, og også på den nylig vedtatte loven som forsøkte å etablere utdanningsfakulteter ved alle universitetene på den tiden. Dette var kulminasjonen på en varig innsats for å sikre betydelig universitetsutdanning for lærere på alle nivåer, både grunnskolen og videregående. Utdanningsfakultetet ved Charles University ble offisielt åpnet 15. november 1946 i Rudolfinum i Praha (The House of Artists), og den festlige lanseringen ble deltatt av den tsjekkiske presidenten, Dr. Edvard Beneš.

Imidlertid lyktes skolereformen fra 1953 med å demontere alle tsjekkiske utdanningsfakulteter. Den nyetablerte institusjonen for opplæring av lærere i allmennfag ble kalt The Pedagogical University - The Higher School of Pedagogy.

Nok en reform av det tsjekkiske utdanningssystemet (utført i 1959) fødte pedagogiske institutter i Praha og Brandýs nad Labem som var designet for å utdanne grunnskolelærere, mens fremtidige ungdomsskolelærere skulle studere sine kjernefag ved forskjellige universitetsfakulteter, som hadde vært tilfellet før 1946. De tsjekkiske utdanningsfakultetene ble ikke gjenopprettet før i 1964. Det er verdt å nevne at ungdomsskolelærere i kunst, musikk og kroppsøving først ble utdannet ved andre respektive Charles University-fakulteter mens de også deltok på noen pedagogiske og psykologiske kurs ved Det pedagogiske fakultet.

På midten av 1970-tallet ble foreningen og sammenslåingen av opplæringsnettverkene til grunnskole- og ungdomsskolelærere og forlengelsen av den respektive studietiden opptil 5 år. Det var ganske ulykkelige tider, ettersom mange avdelinger ble demontert eller vedlagt forskjellige andre universitetsfakulteter.

I løpet av de 50 årene av fakultetets eksistens har en rekke bemerkelsesverdige eksperter på forskjellige felt undervist i sine rekker, for eksempel Cyril Bouda, V. Hrabal, J. Charvát, Otakar Chlup, L. Kopeckij, J. Plavec, V. Tardy og F. Vodička, for å nevne noen få.

Steder

  • Prague

    Pedagogická fakulta UK v Praze Street: Magdalény Rettigové 4 , 116 39, Prague

    Spørsmål